De boeken van oktober

Eén van mijn goeie voornemens dit jaar was om terug meer te gaan lezen. Lezen op zich lukt altijd wel, want ik ben verslaafd aan tijdschriften. Maar echt boeken lezen, literatuur opzuigen, dat lukte me vorig jaar minder. Kan ook moeilijk als je een huis aan het bouwen bent.

Maar sinds Mei zijn we goed en wel op ons droomplekje in het bos beland. Er waren ook niet veel schijfjes meer om op deftig op reis te gaan. Dus boeken, geen uitvlucht meer. Ik heb nu ook een heerlijke tuin met hangmat en al, dus gelezen heb ik.

Het plan was om aan 12 boeken te geraken. Ik zit nu aan 10. En volgend jaar wil ik meer. Mijn wish-leeslijst groeit en groeit.
Ik heb me ook net aangesloten bij de lokale leesclub hier, en ben reuze benieuwd.
Met mijn vriendinnen kan ik ook kletsen over boeken, daar niet van. Maar we hebben altijd wel duizend onderwerpen voor een avond.
En ik wil me echt storten op literatuur, zeg maar, het merg ervan leren proeven. Hopelijk zijn mijn verwachtingen niet te hoog. Einde van de maand volgt verslag van mijn ervaringen bij de bookclub.(ooit wil ik Jane Austen lezen)

Nu de echte herfst zijn intrede doet, is er niks zaliger dan 's avonds heerlijk lui op de sofa te liggen lezen. Liefst met een glas goeie rode wijn. In de zomer was dat mijn vast roséeke.
Zooo literair getraind ben ik daar niet dus niet van geworden, eerder (de-)lyrisch, haha!

Deze maand ging het lezen dus, me heel goed af en las ik:

"Joe Speedboot" van Tommy Wieringa, gekocht in de kringloop voor 1,5,euro
-"Lieveling" van Kim van Kooten, gekregen van de buurtjes
-"Lolita" van Vladimir Nabokov, ooit verzameld bij de Morgen (jaren terug) en nu pas aan begonnen
"Joe Speedboot" is het verhaal over een jongen, die zichzelf Joe Speedboot noemt. Het verhaal speelt zich af tussen zijn tragische aankomst in een Nederlands dorp, tot zijn rumoerige vertrek. Hijzelf is echter niet de hoofdrolspeler in het boek. Het verhaal wordt verteld vanuit de ogen van een jongen die verlamd in een rolstoel zit en de vriend van Joe wil worden. Eigenlijk gaat heel het boek over opgroeien en verlangen naar groeien, nood hebben aan vriendschap, en aan liefde.
De start verliep wat moeizaan voor me, maar toen ik er half inzat heb ik het boek toch met plezier uitgelezen.

"Lieveling" heb ik op drie avonden uitgelezen. Het is het debuutboek van Kim van Kooten, die ook actrice is. Het verhaal gaat over misbruik. Hoe de familie van het slachtoffer daar mee omging, dat tartte mijn verbeelding. Ik zoek nog steeds een ander woord voor "tarten" omdat het zo heftig was. Ik ben de verdere levensweg van Puck, waarover het gaat, gaan opzoeken en heb niets dan bewondering voor de durf die zij heeft gehad om haar verhaal te vertellen. Op de kaft van het boek staat dat Kim van Kooten het heftige verhaal met humor heeft proberen neer te zetten. Ik kan dat begrijpen, maar de humor was soms wel pijnlijk realistisch.

Als laatste, "Lolita". Weer een boek over misbruik. Ik heb het er wel even mee gehad nu.
De aanleiding dat ik dit boek uit mijn kast heb gepakt komt uit de film "The bookshop".
Deze prachtige film gaat over een weduwe die een boekwinkeltje wil openen . Echter het is jaren vijftig en het Britse conservatieve kuststadje waar zij gaat wonen, is niet klaar voor een boekenwinkel. Maar ik dwaal af. Op een gegeven moment legt zij Lolita in haar etalage met alle gevolgen van dien. Ik dus getriggerd om het toch maar eens te gaan lezen.
Op de kaft staat dat de hoofdpersoon zijn verhaal geraffineerd en een belijdenis is. Waardoor hij zijn waardigheid kan behouden. Ik weet niet of ik me daar in kan vinden. Het hele boek door had ik een benepen gevoel en bleef de verteller toch een echte ploert vinden.

Hebben jullie al 1 van deze boeken gelezen, en wat vonden jullie er van?







Reacties

  1. Ik ben ooit begonnen in Lolita, maar werd er misselijk van. Dus gestopt... Maar die film die je aanhaalt lijkt me enorm leuk dus die ga ik eens opzoeken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja die film is werkelijk prachtig. Het boek Lolia kom mij helemaal niet bekoren, ik heb mij eer door moeten dwingen en vond het ook misselijk. Ik stop nu even met over dat soort onderwerpen te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts