Low-buy/no-buy challenge

Challenges, ze vliegen je om de oren. Tournée minerale, 30 dagen yoga, 30 dagen geen vlees eten, 30 dagen low-buy ...
en ga zo maar door.

Ik keek er vaak naar met een opgetrokken wenkbrauw. Zo van, " wat wil je nou bewijzen", als je daarna gewoon terug met je oude gewoontes verder gaat. Maar, in het begin van het jaar, in het kader van de goede voornemens, ging ik er over nadenken.

Een challenge kan iets in je wakker maken en misschien zet je de nieuwe aangeleerde gewoontes om in een blijvende actie.

Dus deze madam besloot om eens wat minder te gaan shoppen.

Ik heb een lichte shopverslaving vrees ik. Het werd me heel duidelijk toen ik begin Januari, trillend van ongeduld, naar de locale boetiekjes fietste om koopjes te gaan scoren. Komaan seg, dat trillen is toch echt niet normaal hé!
Waar ik wel zorgvuldig op let, is dat ik altijd kleine bedragen spendeer, om het binnen de perken te houden. En mezelf zo tot een doelgroep-lid van de fast-fashion business maak...
Terwijl ik van binnen heel goed weet dat dat niet strookt met waar ik eigenlijk voor sta.

Het zotte is, en dat is bij de meeste shopping addicts zo, mijn kledingkast hangt echt bomvol.
Ik werk van thuis uit, dus ik verslijt practisch niks. Sinds een tijdje maak  ik elk half jaar een soort van caspule collectie in mijn kast. Daardoor weet ik natuurlijk al lang dat ik genoeg heb. Want zelfs van die capsule zijn er stuks die ik nauwelijks draag. Daar ga ik ook eens rigoureus in snoeien. Eerst eens kijken of ik door het niet shoppen niet automatisch terug naar stuks grijp die ik niet droeg.

(Info over wat een capsule collectie is, kan je bij de vleet googelen. Ik haalde hier veel inspiratie.)

Dit moest anders gaan lopen.
Zware ongeplande uitgaven (auto, tandimplantaat..tel maar op!), trokken me over de lijn om over te gaan tot een No-Buy. Of beter een Low-Buy. Half Januari ben ik gestop met shoppen en ik hoop dit vol te houden to eind April. Een drie maanden stop dus. Low-Buy doe ik op het gebied van boeken, tijdschriften en cosmetica. Eerst eens lezen wat er in die kast bijeengesprokkeld staat, en al die tubekes leeg maken. Ik vervang alleen producten als ze echt op zijn. De No-Buy doe ik op gebied van kleding.

Ik weet goed genoeg dat het een luxe is om te zeggen dat je een Three months No-Buy gaat doen.
Er zijn zoveel mensen die gewoon een Never-Buy leven hebben. We lezen ook dat mensen zelfs met twee lonen het steeds moelijker hebben om rond te komen.
Door deze challenge  te doen, ga ik hopelijk vaker stil staan bij mijn soms hersenloos consumptiegedrag.

Eens kijken welke gaten ik in mijn leven daarmee wilde opvullen, en hoe het anders kan.

Dus, nu ben ik al een dikke maand bezig en het gaat me redelijk goed af. Ik heb soms nog moeite met nieuwsbrieven van mijn favoriete brands, die me proberen te verlekkeren met mega kortingen. Maar ik delete nu direct alles. Als we naar de stad gaan, stap ik ook geen enkele kledingwinkel binnen.
Ik probeer met andere ogen te kijken en te genieten, en inspiratie op te doen voor het anders combineren van wat ik al heb hangen.

Op het moment mis ik niks.



Reacties

Populaire posts