Miracle Mornings

Er zijn van die dagen dat het lijkt of je geleefd wordt. Je wordt meegzogen in de dagelijks rush en beslommeringen.  Een uurtje voor jezelf nemen lijkt dan een onbereikbare luxe. Want wie wil dat nu niet, elke dag een uur extra, helemaal te besteden aan me-time?

Bijkomende vraag echter is, wie wil daar elke morgen een uur vroeger voor uit zijn warme nestje?

Zeker nu de winter in zicht is en de najaarsmoeheid in je botten begint te sluipen. Dé "gouden" oplossing,  aangereikt in de bestseller "The Miracle Moring" van Hal Elrod, triggert mij al een tijdje.

Het boek, voor mij onder de categorie "Self-Helpies", werd al enkele jaren geleden geschreven, maar ik zie het onderwerp nog dikwijls op allerlei media terug komen. Telkens jeukt het dan om dit ook eens te proberen.

Hal Elrod heeft veel tegenslagen gekend. Hij besloot hierdoor enkel nog om zijn beste leven te gaan leiden, door zichzelf en zijn persoonlijke ontwikkeling meer aandacht te geven.
Hij noemt dit zelf streven naar een leven met een level 10, en dat je dit door je ontwikkeling bereikt. Dat vind ik er zelf wel over. Ik wil geen cijfer op het leven plakken, want dat heeft volgens mij hoogtes en laagtes. Dan mag je ontwikkeling nog een tien krijgen. Maar goed, dat uurtje helemaal je eigen ding doen, daar gaat het mij om.

Hal ontwikkelde een tool-set, die hij life S.A.V.E.R.S. noemde. Hij gebruikt deze tools om elke ochtend aan zichzelf te werken:
  • Silence
  • Affirmations
  • Visualisation
  • Exercise
  • Reading
  • Scribe
Allemaal dingen die ik zelf leuk vind. Maar het is dat uur vroeger opstaan hé,...dat gaat een serieuze uitdaging zijn.  Echter, hier ook het principe, no pay no play. Als je wat rond surft, zie je dat wie het uitgestest heeft,bv. via een "30-days challenge" er meestal toch mee doorgaat. Dit vanwege de rust die je krijgt. Die komt er niet door in je bed te blijven en direct bij het opstaan de zotte morgen in te duiken.
Ik geloof ook echt dat Miracle Mornings een ware treat voor jezelf kunnen zijn.

Voor mij is de stilte, de onschuld, die de ochtend in zich heeft zelfs een beetje heilig. Zo net voor het hele circus weer begint, dat moment even vashouden.

Ik zou de S.A.V.E.R.S. wel in een andere volgorde gooien. Eerst wat in Silence gaan zitten met 2 neurotische Border Collies die buiten willen, dat gaat niet lukken.

Dit zou mijn routine dan kunnen zijn:
  • Visualisation: bij het opstaan nog vanuit mijn bed, kort een intentie, een voorstelling maken van hoe ik wil dat mijn dag verloopt. Of aandacht geven aan een long-term plan of droom door visualisatie.
  • Affirmations: mezelf moed voor de dag toespreken, bv. in de vorm van een mantra, dit kan 's ochtends bij het tandenpoetsen
  • Exercise: krijg ik zowiezo wel als ik de honden uitlaat en de paarden ga voeren. Ik kan er wel nog een paar stretch oefeningetjes tussen door smijten.
  • Silence: voor mij het mooiste gedeelte, genieten van de ochtend rust, misschien kan ik mijn tas thee buiten in de tuin drinken. Dit doe ik in het weekend trouwens ook.
  • Read: mijn geest heeft echt intellectuele en spirituele voeding nodig, er liggen altijd wel ergens boeken in huis rond te slingeren. Dus als ik daar nu elke morgen een tien-tal minuutjes uit zou gaan lezen... 's Morgens is je geest nog redelijk onbevlekt, dus dan kan ik de tekst ook écht laten doordringen.
  • Scribe: aan mijn blog werken, een gedicht schrijven, of gewoon mijn gedachten uitstorten in 1 van mijn vele notitieboekjes. Het boek van Julia Cameron,  "The morning pages", is daar dan weer een goede inspiratiebron voor.
Ja, als ik dit zo zie staan heb ik er echt wel zin in. Ik ga het gewoon doen!

Heb jij een ochtend routine? Hoe werkt die?

Reacties

  1. Reading staat per defenitie op #1 bij mij. S'ochtends vroeg wanneer manlief vertrokken is glip ik uit mijn warme bedje en trippel ik naar de keuken Daar pers ik een half citroentje uit in een glas met warm water. Vervolgens kruip ik terug met mn glas m'n bedje in. Kussens comfortabel in de rug, boek erbij en we zijn vertrokken voor een uurtje lezen. Heerlijk om zo mijn dag te beginnen!
    PS. Ik ben aan m'n twaalfde boek van 2018 begonnen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts